Microsoft Office - Excel, Word, PowerPoint - porady, triki, szkolenia, pomoc Microsoft Excel - porady, triki, szkolenia, pomoc Microsoft Word - porady, triki, szkolenia, pomoc
Wyślij
jesteś tutaj: excel.info.pl»Excel»Dane i formuły»Jak obliczyć stawkę VAT?
Jak obliczyć stawkę VAT?

Problem:
Jak obliczyć stawkę VAT?

Gdy pracujemy z danymi finansowymi, nieuniknione jest obliczanie stawek podatku VAT. W tej poradzie pokażę jak w prosty i szybki sposób obliczyć podatek od danej kwoty. Podana metoda uwzględnia też możliwość zmiany wysokości podatku bez konieczności pisania nowej formuły.

Rozwiązanie:
Podatek to nic innego jak procent z danej kwoty, a więc podstawą jest matematyczny wzór na obliczenie procentu danej liczby.

    stawka=kwota x (VAT:100)

Gdzie:
  Kwota - to liczba, od której chcemy obliczyć podatek, w naszym arkuszu w komórce A2,
  VAT - to wysokość podatku, u nas zakładamy, że w tej chwili to 22%, w komórce B2,
  Stawka - wielkość podatku, którą obliczamy, w komórce C2.




Aby obliczyć stawkę podatkową musimy zapisać przedstawiony powyżej matematyczny wzór w postaci formuły. Ponieważ działania są stosunkowo proste ułożymy formułę samodzielnie, używając znaków odpowiadających odpowiednim działaniom.  I tak mnożenie wykonamy za pomocą znaku "*" (czyt. gwiazdka - SHIFT+8), natomiast dzielenie "/" (czyt. ukośnik).

Aby można było policzyć wynik dla różnych kwot zamiast konkretnych liczb użyjemy oczywiście adresów komórek.
   
Tak, więc odpowiednio przekształcamy powyższy wzór:

     stawka=A2*(B2/100)

Aby wpisać go jako formułę w Excelu należy:

  •    Zaznaczyć komórkę C2,
  •    Kliknąć dwukrotnie na Pasku formuły tak, aby pojawił się tam kursor,
  •    Wpisać całą treść formuły zaczynając od znaku =

 
 =A2*(B2/100) 
 



Zamiast wpisywać ręcznie adresy komórek można również zaznaczyć je kliknięciem w trakcie wpisywania formuły - wówczas Excel automatycznie wstawi je do obliczeń.

Zamiast wpisywać formułę w Pasku formuły można ją również umieścić bezpośrednio w komórce.
Przy wpisywaniu formuł należy szczególnie pamiętać o wstawieniu znaku równości, gdyż bez niego nie otrzymamy wyniku, a w komórce pojawi się jedynie treść formuły.

 


Zobacz również:
Jak szybko policzyć sumę?
Jak zmienić wielkość liter w dokumencie?
Jak ukryć arkusz, kolumnę lub wiersz?